About me

Ruokamaailman onnistumisia ja pettymyksiä äidin ja vähän muidenkin resepteillä. Gastronomian perinteet kohtaavat puolivalmisteet. Milloin missäkin kulttuurissa.

maanantai 18. toukokuuta 2020

RUOKAA KOIRONAN AIKAAN VIII


Välillä tuntuu, että pää pehmenee. Kuvan ruuastakin unohtui yksi todella tärkeä elementti.

Silti joka päivä syötiin myös viikolla 20, paremmin tai huonommin. Lasten koulu alkoi torstaina ja jotenkin se tuntui suurelta helpotukselta. Eihän nuo lapset nyt varsinaisesti enää häiriköi tätä etätyöskentelyä, mutta heidän etäkoulunsa vahtiminen ja tsemppaus on ollu kyllä suuri tehtävä ainakin meillä. Ei jotenkin pysty keskittymään omaan työhönsä, kun koko ajan pitää miettiä saako ne nyt juttunsa tehtyä.

Helppoja lauseita etäkoulukäyttöön:
  • Joo, joo = Äiti, sä häiritset mun pelaamista
  • Mulla on teams kesken! = chättään kavereiden kanssa
  • Kyllä mä tiedän mitä mun pitää tehdä = täytetään työkirjaa hulluna arvosanojen antoa edeltävän päivän iltana
  • Se opettaja ei osaa etäopettaa = opettaja uskaltaa kysyä tehtävien perään
  • Mulla alkaa just liikan etätunti! = makaa bokserit päällä peiton alla
  • Sä et tajuu mitään! = Aiti, mä rakastan sua! (tai näin olen tulkinnut)



MA
lounas 
Son muusi ja olisko tuo sitruunakalaa koululaisille.
Kello kolmen ruoka
Lammasragu tai bolognese karitsasta
Mitähän mä oon pihtaillu tämän spaghetti bolognesen kanssa? Se on kuitenkin meidän kaikkien takuuvarma suosikki. Nyt mulla oli pakkasessa karitsanjauhelihaa, joten ensimmäistä kerta tein siitä. Ja voi jeevana kun oli hyvää! Niin täyteläiset maut, avasin oikein punaviinipullonkin tätä varten. Maustamaan lammasraguuta, siis, nyt huomaan, että en ole juonut (muistaakseni) ainuttakaan lasia viiniä koko korona-aikana, yhden oluen olen ottanut, ja olutpirtelön ja yhden viime kesästä asti jääkaapissa olleen siiderin. Pitäiskö tästä mun alkoholinkäytöstä jo huolestua?



Illalla paistoin vanhasta maidosta vielä upouudella pannulla lättyjä.




TI
lounas
Kasviskeitto
Tiistain kouluruokakuva ei näytä hirveän houkuttelevalta. Se on ehkä jonkun sortin kasviskeitto? Ainakin paksua. Minä kuittasin lounaan parilla hyvin päällystetyllä ruisleivällä.
Kello kolmen ruoka
Lammasragu uudelleen
Syötiin uudelleen eilistä lammasraguuta hyvällä halulla. Urkin treenien takia kaikki ruoka oli näin aikaisin,  mutta syötiin kaikki  kun nälkä oli jo kaikilla. 
Otin iltapalaksi sulamaan tekemiäni uunilihapiirakoita.



KE
lounas 
Perunat ja kastike
Mun ruuantunnistustaidot heikkenee heikkenemistään. Olisko kyseessä keitetyt perunat (no niistä olen varma) ja kanan jauhelihakastike? Koko noutoruoka-ajan odottelin pinaattilättyjä jauhelihakastikkeella tai hernekeittoa, joita en kumpaakaan uskaltanut tehdä kun ajattelin, että koulusta tulee kohta samaa. Ei niitä kumpaakaan sitten tullut ikinä. 
Illallinen
Katkarapuja kahdella tapaa ja riisiä
Urho ei ollut panostanut ruoanlaittovuoronsa suunnitteluun ollenkaan. Mutta onneksi äiti oli. Urho valmistikin meille todella hyvän aterian. Olin ostanut Lidlin pakkasesta katkaravut piri piri  ja valkosipulipersilja. Urho keitti lisukkeeksi riisin, pisti uuniin ciabattan ja kypsensi nuo rapupakasteet (ravut olivat raakoja, kuorittuja). Minä tein kylkeen vielä salaatin. Kyllä olikin hyvää.

Illalla oli vielä tarjolla kuvausherkkuja. On niin ihanaa kun kuvausaikaa on myöhäiseen iltaan!




TO
lounas
Toast skagen
Sain lapset kouluun ja tein meille aikuisille luxuslounaan korvaamaan kaikki edellisten päivien jämät ja lounaan kuittaukset. Vaikka tämäkin jäi kyllä edellisen illan kuvausherkuista. Lisäsin mukaan vähän keitettyä kananmunaa massaan, että sain kummallekkin kaksi leipää. Ei kun hitsi, teinköhän mä nämä vaan ittelleni? IsoHoo söi illalla näitä, mutta söikö enää tänään?

Pää pehmenee...

Kello viiden ruoka
Välimäen Teresan herkkupelti
Tämän Teresan tekaiseman somereseptin arvelin hyväksi ruuaksi Hiljan ruuanlaittovuorolle. Ja niinhän se olikin. Varsinkin pekonin asettelu ja munan rikkominen. Mulla oli myös pieniä ruotsalaisia uusiaperunoita keitettynä reseptikuvauksista ja ne Hilja littasi pellille. Minä pilkoin parsakaalia ja porkkanaa ja nostelin muutaman parsan siihen vielä ja vähän öljyä ja suolaa päälle. Tämä on ihanan nerokas resepti, helposti hyvää 20 minuutissa (200 astetta)! 
Mutta unohdettiin sitten se ihanin loppusilaus (joka korvaa suolankin). Päälle olis pitänyt ripotella fetaa, olin sitä ostanutkin.

Pää pehmenee.

Illalla Hilja kävi tädin kanssa Mäkkärillä ja sitten vedeltiin reseptikuvauksiin tekemäni mansikkaraparperipavlova parempiin suihin, osa lähetettiin mummalle ja papalle.


PE
Lounas
Tein itselleni ihanan salaatin, jossa oli paljon marinoituja tomaatteja, mozzarellaa, vihreää parsaa ja vierellä mun herkkua, possua tonnatokastikkeella. Nämä olivat tämän viikon iltatöiden, eli reseptikuvausten satoa kaikki.
Iltaruoka
Chicken wings ja sinihomejuustodippi
Perjantai-ilta. Kuka syö muusia ja jauhelihakastiketta tai nakkikeittoa? No ei kukaan. Eikä mekään. Heitin Hornetit ja hunajamarinoidut wingsit uuniin, tein oikeasta sinihomejuustosta ja kermaviilistä dipin, pilkoin varsiselleriä, kurkkua ja porkkanaa ja tarjosin loput marinoiduista kirsikkatomaateista.

Tuli ihan perjantaifiilis.

Harkoista tulevalla tein vielä jauhelihaburritoja ja laitoin osan pakkaseen pahan päivän varalle.


LA
aamiainen
Paistoin aamulla (no, kymmeneltä...) väelle munia ja pekonia. Omani löysivät kinkun ja ja chilicheddarin kanssa leipien päälle.

Hienossa säässä olin Meimin ja Siskon kanssa pitkällä lenkillä (juoksukoulua takana jo kolme viikkoa, eli 1/4. We can do it!)


Lauantairuoka
Savulohta
Haettiin kaupasta lohifilee ja mummolasta sähkösavustin. Helpompaa herkkua ei olekaan.
Pikkuisia rosamundia puolitettuna uunissa, parsaa ja viiriäisen munia wanna be-uppomunina (Viiriäisen munia on tosi vaikea rikkoa niin, että säilyvät ehjinä. Veitsellä napautin, niin hups, aina meni veitsi koko munan läpi)


Ja sitten oli vielä tämä maailman ihanin kaalisalaatti:

  • ohueksi suikaloitua varhaiskaalta
  • murusteltua pekonia
  • kermaviiliä
  • sinihomejuustoa
Ja tämä on niin jumalaisen hyvää. Ei ehkä laikkein kevyin salaatti, mutta niin hyvä. Voitte arvata, että kastike tuli eilisen kanadipistä ja pekoninjämät aamiaiselta.



Su
Ei kuvia. Vähän epäonnistunut ruokapäivä. 
Heräsin kahdeksalta, söin ja kävin ratsastamassa, olin puoliltapäivin kotona, jolloin oli tarkoitus lähteä Paukanevan pitkospuille makkaran ja lätynpaistoon ja keväisen luonnon ihailuun koko perheen voimin.

Suunitteleppa sinä pikku äiti ihan issekseen jotakin kivaa tekemistä koko perheen voimin niin KETÄÄN EI KIINNOSTA.

Olin niin vihainen ja pettynyt, että lähdin Paukanevalle sitten siskon ja koiran kanssa ilman eväitä. Mennessä jo laitoin sitten viestiä kotiin, että syökää näläkäänne kaupan eineshampurilaisia kun tiesin, että ruuan kerkiän laittaa vatsa viiden jälkeen. 

Sitten huomasin siellä pitkospuilla, että ittekkin oon jo ollu viis tuntia aamiaisen voimin ja sentään ratsastanut ja nyt siellä suolla tarpomassa (no, on siellä koko ajan ne pitkospuut, mutta tuo kuulostaa kyllä huomavasti paremmalta tarinalta), alkoi vähän heikottaa. Natasisko antoi ensiavuksi myslipatukkaa ja jotain pussismoothieta.

Kotona olin sen verran leppynyt, että sain grillin tulille. Mulla oli pekoni-aurajuusto-herkkusieniä, maksapekonivartaita ja sulamaan ottamaani naudan sisukkaa 500 g ja tein vielä uuniin sellaiset öljyiset valkosipuliperunat ja vanhoja siipiä torstailta lämmittelin. Kaikki paloi tai tuli liian kuivaa.

Parhaani yritin. Kai.

Pää pehmenee



4 kommenttia:

  1. Samaa samaa täälläkin, ja pää pehmenee. Aloitan jo suosiolla kaikki työjutut ja kotijutut sillä, että minähän en enää mitään muista, että missäs sitä oltiinkaan. Ilman minun bullet journalia voisin väittää etten ole tätä aikaa edes elänyt, muutamaa päivää lukuunottamatta. Pläräänkin bujoa ahkeraan taaksepäin kuin mikäkin dementikko.

    Mutta siis, edelleen on tosi kiva lukea näitä juttuja. Alan pikkuhiljaa ymmärtää miksi meillä lapset valittavat aina, että minun tekemät sosekeitot ovat luiruja. Meinaan, jos he ovat tottuneet noihin samanlaisiin keittoihin kuin näköjään teillä on koulussa, samoin meillä lapsilla oli yksi ihan vastaava linssi-tomaattikeitto, niin ilmankos kotona on luirua.

    Lisäksi vielä, täällä alkaa kauppalaskujen summat hirvittää, siitä huolimatta että lapset palasivat kouluun. Eikä edes syödä mitään gurmeeta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla oli tarjoilija-aikoina tosi hyvä muisti, muistin tietenkin kuka syö ja ju mitä, kastikkeenvaihdot ja kypsyydet jne. Olispa hauska kokeilla, onko pää siltäkin osin menetetty.

      Kiitos, onneksi on tullut muutama tsemppaava palaute näistä koronakirjoituksista. Kun alkaa jo tuntumaan, että ne ovat vähän kuin alakoululaisen kertomuksia (kaikki kunnia taitavimmille alakoululaisille), että Heräsin, Sitten söin, sitten menin, sitten söin, sitten tei sitä ja tätä ja aurinko paistoi ellei satanut lunta.

      paksuihin keittoihin täytyy vielä lisätä se pinaattikeitto. SE oli paksua. Lihakeitto, kanakeitto yms taas olivat todella hyviä.

      Mä en oo pystynyt vielä organisoitumaan kuluseurannan osalta. Pitäisi kyllä. Mutu-tuntuma on, että aika samoilla mennään, varsinkin kun nyt on yritetty tyhjentää pakastinta.

      Poista
  2. Tätä juttusarjaa on aivan mahtava lukea, iso kiitos siis! :-D Rahaa menee meilläkin enemmän, ja tuntuu, että ajatukset pyörii muutenkin ruoan, sen tilaamisen ja kokkaamisen ympärillä lähes 100 %.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Riitta. Kyllä, on niin helppoa sijaistoimintaa, ruuan ajatteleminen, tekeminen ja syöminen. Me ollaan kyllä säästetty varmasti siinä, että ei ole käytetty noutoruokapalveluita (josta tunnen syvästi huonoa omatuntoa, anteeksi ravintolat). Meilläpäin noutoruokaa on lähinnä lounasaikaan ja illalla saa tyytyä burgereihin ja pizzoihin. On meilläpäin hyvää yhteistyötäkin, esim. cittarit myy useamman ravintolan "valmisasterioita!, joita vois tietysti hakea illallakin. Mutta ei mulla ole varaa ostaa noitakaan aterioiksi, on se sen verran tyyristä ja varsinkin kun itselle ruuanlaitto tuottaa suurta tyydytystä. Mutta kyllä palkkapäivänä taidan tilata sushit. Niitä on ikävä.

      Poista