About me

Ruokamaailman onnistumisia ja pettymyksiä äidin ja vähän muidenkin resepteillä. Gastronomian perinteet kohtaavat puolivalmisteet. Milloin missäkin kulttuurissa.

torstai 11. lokakuuta 2018

SILAKKA SESONGISSA

On se tainnu tulla sanottuakin, että silakka on niin mun lempparikala. 

Nyt on taas päästetty silakkatroolarit matkaan ja silakkaa saa hyvin kaupasta. Ehdoton lemppari on kokonainen silakka, se on periaatteessa se kaikkein tuorein vaihtoehto, kun silakan fileeksi työstämiseen ei ole hussattu aikaa. Tykkään perata ne itte, siinä ei kauaa nokka tuhise ja voissa paistetut, ruisjauhoissa pyöritellyt silakat vaan on parhaimpia mitä tiedän. Ne pitää paistaa niin, että ruoto häntineen on syötävää.  
Haaskheelle ei jää kun  silimät! No ei vaiskaan, kyllä mä sen pään irrotan ja sisuskalut.

Myös joulupöydän kalaherkuista rakkaimmat ovat mulle äitin tekemät valkosipulisilakka ja sinappisilakka. En ole vielä tavannut ainoatakaan silliä, joka nuo päihittäis mun rankingissa.

Tänään on lehdissä silakkareseptit mun käsialaa. Reseptejä tehdessä ei ollut vielä kokonaisia saatavilla, joten jouduin tyytymään silakkafileisiin. Onhan ne helppoja ja käteviä. Sitruunamuusin kanssa wasabituorejuustolla täytettynä aika ässiä, tuossa yläkuvan kivillä.



Silakkapihvit paistuvat myös uunissa, kuten myös monenlaiset silakkarullat ja vuoat. Oma valintani osui tällä kertaa välimerellisiin mausteisiin, tomaattiin, fetaan ja oliiveihin.


Silakka ottaa itseensä vaikka mitä maustetta, se suorastaan nauttii marinoinnista. Taipuu hyvin limellä kypsytettyyn cevicheenkin, joka taas maistuu upeasti saaristolaisleivän pinnalla,



Oikein hauskan illanistujaisruoan saa valmistamalla silakoita kuin etanoita, pannuineen kaikkineen. Tämä on yksi mun ikisuosikeistani.

Ja sitten vielä kolme syytä seuraavan herkkuleivonnaisen valmistukseen:

Koska syksy.
Koska kurpitsa-aika.
Koska porkkanakakku.

Pahoitteluni etukäteen porkkanakakun ystäville. Tästä tuli vielä parempaa.



2 kommenttia:

  1. Nam,, silakka on kyllä niin hyvää:) Paitsi se haju kun niitä paistetaan...Mun suosikki on etikkasilakat, mä niin tykkäsin niistä lapsena, ja isompanakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti sait silakkaa nyt Suomen käynnillä!

      Poista